Wat zijn Intralogistieke systemen?
Intralogistieke systemen zijn complex. Het is een samenspel van logistieke functies, gericht op integratie, beheer en optimalisatie van interne materiaal- en informatiestromen. In een intralogistiek systeem werken mensen, draaien machines en rijden heftrucks — bijna allemaal verbonden via hard- en software, afgestemd op een slimme fabriekslayout. In deze dynamiek biedt intralogistieke automatisering een stabiel anker: het brengt rust en continuïteit in processen waarin menselijke fouten of onvoorspelbaar gedrag risico’s vormen.
Toch zie ik in productie- en magazijnomgevingen dat automatisering vaak nog in de kinderschoenen staat. Pallets, dozen en rolcontainers worden dan nog handmatig verplaatst met heftrucks of pompwagens. Onderzoek laat bovendien zien dat slecht opgeleide heftruckchauffeurs en een rommelige layout met dode hoeken zorgen voor inefficiëntie en meer veiligheidsrisico’s. Dat vormt een serieus knelpunt in het productieproces — soms zelfs met bedrijfsongevallen als gevolg.

Intralogistieke systemen – automatiseringsspectrum
Het automatiseringsspectrum is een raamwerk met zes niveaus dat jou helpt om verschillen tussen intralogistieke systemen helder te zien. De opbouw is gebaseerd op vier factoren:
- De omgeving waarin het systeem functioneert
- De mate van besluitvorming binnen het systeem
- De interactie tussen mens, machine en systeem
- Het vermogen tot zelfoptimalisatie

Dit automatiseringsspectrum laat zien hoe je intralogistieke systemen kan laten groeien van handmatige taken naar een autonoom, zelflerend systeem. Het geeft je richting bij het bepalen van de huidige automatiseringsgraad én het uitstippelen van een pad naar een efficiënter intralogistiek systeem.
Intralogistieke systeemoplossingen in de praktijk
Om interne knelpunten op te lossen, kiezen steeds meer bedrijven voor flexibele, geautomatiseerde systemen. Denk aan Automated Guided Vehicles (AGV’s) en Autonomous Mobile Robots (AMR’s). Deze intralogistieke systemen vervangen traditionele middelen zoals conveyors en heftrucks. Ze verhogen het automatiseringsniveau in je fabriek of magazijn.

AGV/AMR-systemen vragen om een nauwkeurige afstemming. Bijvoorbeeld als je werkt met dynamische routes en veel productwisselingen. Alleen met een geïntegreerde aanpak haal je takt- en cyclustijden. AGV’s en AMR’s bieden vele voordelen. Integratiecomplexiteit en systeemveiligheid blijven belangrijke aandachtspunten voor je fabriekslayout.
Hulp nodig met robotisering?
De stap naar robotisering kan overweldigend zijn, daarom sta ik klaar om jou te helpen!

Systeem integratie niveaus
Een intralogistiek systeem lijkt op een straalmotor: het bestaat uit talloze onderdelen die samen één geheel vormen. Denk aan orderpicksystemen, AS/RS-opslag en geautomatiseerde voertuigen zoals AGV’s en AMR’s. Al deze technologieën moeten samen functioneren als één geheel. Alleen dan werken ze efficiënt, veilig en betrouwbaar.
Ga je je intralogistiek automatiseren? Dan is systeemintegratie het kloppend hart van je operationeel systeem. In sectoren als retail worden projecten steeds groter en complexer door schaalvergroting. Een integrale, holistische aanpak is hier cruciaal. Je hebt te maken met meerdere lagen: van componenten (zoals sensoren) tot systeem-van-systemen en uiteindelijk het operationeel gebruik. Elk niveau brengt zijn eigen uitdagingen en betrokkenen met zich mee.
Voor succesvolle integratie is veel (technische) afstemming nodig. Niet alleen binnen je team, maar ook met leveranciers. Zo voorkom je dat integratiecomplexiteit je project vertraagt.

Tussen en binnen deze niveaus liggen interfaces en buffers – de gestippelde lijnen in bovenstaande en onderstaande afbeelding. Interfaces zijn de koppelingen tussen systemen — zoals datastromen van software, PLC’s, sensoren en machines. Buffers vangen variaties op in tijd, capaciteit of voorraad. Ze voorkomen dat één verstoring je hele systeem lamlegt. Mits goed gedimensioneerd.
Tip: Ben je de draad kwijtgeraakt tussen alle componenten en systemen? Op mijn websitepagina ‘Stel je vraag!’ kun je gratis je vraag stellen.
Integratieproblemen duiken vaak pas op aan het eind van een project, wanneer alles live moet gaan. Maar effectieve systeemintegratie begint veel eerder. Wil je weten hoe je subsystemen en systemen slim op elkaar afstemt? Waarom een procesmatige aanpak cruciaal is? En hoe je losse technologieën samenbrengt tot één geheel? Lees dan “Hoe werk je succesvol samen in robotiseringsprojecten?”. Ook belicht ik meer over samenwerking op managementniveau en het gebruik van Model-Based Systems Engineering (MBSE).

Intralogistieke systemen en Material Handling
Als logistiek of operationeel manager ken je het belang van soepel lopende Material Handling processen binnen je organisatie. Dit valt onder intralogistiek: alle interne verplaatsingen van goederen en bijbehorende processen binnen de vier muren van je bedrijf.
Maar wat betekent Material Handling nu precies? Simpel gezegd: het gaat om het veilig, efficiënt en precies verplaatsen, opslaan en beschermen van goederen. Het doel is om dit allemaal kosteneffectief en zonder schade te laten verlopen, zodat jouw hele operatie soepel draait. Daarvoor gebruik je verschillende systemen, elk met een eigen functie:
- Transportsystemen – Zoals transportbanen of voertuigen zoals AGV’s/AMR’s, vaak gestuurd via een FleetManager.
- Opslagsystemen – Van AS/RS-magazijnen tot paternosterkasten en magazijnkranen.
- Orderpicksystemen – Goods-to-Man, Man-to-Goods, handmatig of met AGV’s of heftrucks; het draait om snelheid en precisie.
- Sorteersystemen – Denk aan cross-belt sorters of tilt-tray sorters die alles netjes en efficiënt sorteren.
- Verpakkingssystemen – Van automatische machines en wrappers tot robots zoals Cobots en Delta Robots, die zorgen voor de primaire, secundaire én finale verpakking.
Conclusie: wat zijn intralogistieke systemen?
Intralogistieke systemen vormen het kloppend hart van je interne logistiek. Ze bestaan uit onderling verbonden componenten en subsystemen, zoals transportsystemen, die zorgen voor een veilige, efficiënte en nauwkeurige verplaatsing en opslag van goederen. Deze oplossingen ontwikkelen zich van handmatige taken naar autonome, zelflerende systemen — een stap die direct bijdraagt aan het optimaliseren van interne materiaal- en informatiestromen.
Een toekomstbestendig intralogistiek systeem ontstaat alleen door samenwerking tussen teams en leveranciers. Methodes zoals Model-Based Systems Engineering helpen daarbij. Zo ontstaat een goed afgestemd geheel waarin transport, opslag, hard- en software optimaal samenwerken binnen een slimme fabriekslayout.
Heb je vragen na het lezen van dit artikel?
Welk intralogistiek systeem staat er op jouw roadmap? Wil je meer weten over het opzetten van een Transportsysteem met daarin AGV’s of AMR’s? Of weet je niet welke AGV/AMR integrator je het beste kunt kiezen? Ik heb een speciale websitepagina ingericht waar je jouw vraag gratis kunt stellen: Stel je vraag!
Copyright © 2025; Patrick Verkerk, RoboTobor