Autonomous Mobile Robot - AMR

Wat is een Autonomous Mobile Robot (AMR)?
Een Autonomous Mobile Robot (AMR) is onderdeel van een geautomatiseerd transportsysteem. Dankzij FleetManager of ANT-voertuigsoftware kunnen meerdere AMR’s samenwerken binnen jouw lay-out. Middels navigatie- en lokalisatietechnologie en rijdt een AMR met een ‘bepaalde’ autonomie tussen bijvoorbeeld oppak- en afzetstations in een vooraf gemapte 2D of 3D layout.
AMR Oplossingen
Bouwstenen van je toekomstige AMR-systeem zijn layout-analyse, systeem requirements, systeemdesign, simulatie of een proof of concept (PoC). Samen vormen deze een robuust veilige oplossing. In de investeringsplanning begint het vormgeven van een Autonomous Mobile Robot (AMR)-concept.

Oneindig veel intralogistieke oplossingen
RoboTobor is bekend met alle processen die perfect aansluiten bij jouw intralogistiek uitdaging. Van inbound tot outbound, zowel binnen als buiten, en alles wat daartussen valt.

Inbound en outbound

Vloer naar magazijn

Buffer naar medewerker

Vloer naar vloer

Machine naar machine

Goods-To-Man & Man-To-Goods

Truckloading en Truckunloading

Indoor en Outdoor




Inbound en outbound
Vloer naar magazijn
Buffer naar medewerker
Vloer naar vloer




Machine naar machine
Goods-To-Man, Man-To-Goods
Truckloading en Truckunloading
Indoor en Outdoor
Lading en ladingdragers

Domeinkennis krijg je niet online, maar uit ervaring
Op zoek naar expertise?
Gratis
AMR Integreren
Het integreren van een Automated Guided Vehicle (AGV) systeem is complex en vereist vakkennis. De onderlinge afhankelijkheden tussen IT, OT, layout ontwerp en technologie wordt afgestemd en geïntegreerd met de materiaalstroom. Welk autonomie level vertrouw jij je AMR toe – past Obstacle Avoidance bij jouw lay-out?

AMR Integratie met Material Handling Equipment
Welke Material Handling technologie gebruiken we om ladingen op te pakken of af te zetten?

Pallet magazine | Pallet dispensers

Magazijnkraan AS/RS

Autostore AS/RS

Shuttle AS/RS

RoboJob, The Wall – AS/RS

Machine belading

Robotarm robots




Pallet magazine | Pallet dispensers
Magazijnkraan AS/RS
Autostore AS/RS
Shuttle AS/RS
RoboJob, The Wall – AS/RS
Machine belading
Robotarm robots
Totaalaanpak
AMR voordelen
AMR Systeem voordelen behaal je als aan alles is gedacht met de Totaalaanpak:
- Operationele kostenbesparingen
- 24/7 beschikbaarheid
- Geautomatiseerd autonoom transport
- Vrije werkvloer zonder transportbanen
- Systeem efficiëntie
Verhoogde veiligheid is een belangrijk voordeel van AMR’s, lees in mijn Tips & Tricks hoe je dit bereikt.
FAQ Autonomous Mobile Robot (AMR)
In 2025 zijn er in Nederland ongeveer 35 AGV/AMR-bedrijven actief. Hiervan ontwikkelen, produceren en assembleren 21 bedrijven zelfstandig eigen voertuigen. In België zijn circa 17 AGV/AMR-bedrijven actief. Op de grootste intralogistieke beurs van Europa, LogiMAT in Stuttgart, presenteren jaarlijks minimaal 125 AGV/AMR-leveranciers hun producten.
Autonomous Mobile Robot (AMR’s) zijn er met name als vorkheftruck-AMR’s; Underride-AMR’s (ook wel tunnel en under-cart genoemd); Unit load-AMR’s en orderpick-AMR’s van met name Goods-to-Person processen. Met name Underride-AMR’s worden vaak gekoppeld aan AMR technologie. Echter ook vorkheftruck-AMR worden door bijvoorbeeld MiR (Mobile Industrial Robots) en Otto Motors (Rockwell Automation) geleverd. Elk AMR type is afgestemd op de toepassingen, de lading en of met de ladingdrager.
Een Autonomous Mobile Robot (AMR’s) is een geautomatiseerd ‘autonoom’ voertuig onderdeel van intralogistieke transportsystemen. Dankzij veiligheidstechnologieën detecteert de veiligheids-PLC objecten en daardoor ook mensen. AMR’s vervoeren materialen tussen verschillende locaties, meestal binnen productie-, assemblagefaciliteiten en magazijnen, met behulp van navigatietechnologieën. De huidige navigatie- en lokalisatietechnologie zijn veelal gebaseerd op 2 technologieën: L-SLAM en V-SLAM. Oftewel een robot die zijn omgeving met 2D (L-SLAM) in kaart brengt of 3D (V-SLAM).
Een Autonomous Mobile Robot systeem bestaat uit meerdere AMR’s, batterijoplaadstation(s) en een FleetManager. Touchscreens, drukknoppen, sensoren of vision technologie zijn componenten in het systeem voor het genereren van de missies (taken). Een wifi netwerk is nodig voor een goede dekking en de communicatie tussen de voertuigen en de FleetManager. Missies kunnen ook afkomstig zijn van een WMS of ERP Systeem.
Autonomous Mobile Robot (AMR’s) worden tegenwoordig in vele industrie toegepast. AMR’s worden ingezet binnen de processen van productie, assemblage en magazijn (logistiek). De meeste AMR’s worden ingezet als Goods-To-Person oplossing in magazijnen. De AMR (technologie) is met een opmars bezig in andere industrieën en ook in ziekenhuizen.
Een AMR-voertuig bestaat uit verschillende onderling verbonden subsystemen, waaronder veiligheid, aandrijving, navigatie en lokalisatie, batterij- en oplaadsystemen, input/output (communicatie) en kinematica. Om een AMR te laten werken in een layout is er veel informatie nodig: de geometrie van de ophaal- en afleverlocaties, verwerkingstijden (cyclustijden), bufferposities en gangpaden. Ook is informatie over de materiaalstroom belangrijk, zoals het productgewicht, afmeting, tijd, aantallen, intensiteit en partij- en seriegroottes.
De prijs varieert van een Autonomous Mobile Robot. Een Underride-AMR van Omron, Otto Motors of MiR ligt deze tussen €35.000 en €90.000. De prijs is min of meer gekoppeld aan het te verplaatsen productgewicht. Hiermee heb je een voertuig dat kan rijden maar nog niet kan handelen. Een load handling, vaak ook Topper genoemd komt bovenop de voornoemde voertuig prijs indicatie. De prijs van conveyor of Lifting technologie varieert tussen de € 7.500 en €25.000. Een Vorkheftruck van Otto Motors of MiR kost ongeveer €90.000.
AMR staat voor Autonomous Mobile Robot. Dit zijn voertuigen die worden aangestuurd door navigatietechnologieën, zonder dat een menselijke bestuurder nodig is. Bekende technologieën zijn ‘L-SLAM’ en ‘V-SLAM’, ook wel Laser-SLAM en Visual-SLAM. Het doel van een AMR, als onderdeel van een AMR-systeem, is om operationele kosten te verlagen en de doorvoersnelheid te verhogen.
Autonomous Mobile Robots (AMR) verplaatsen materialen binnen processen zoals productie, assemblage en magazijn (logistiek). In productieprocessen ondersteunen AGV’s bij receiving (inbound), supermarktfuncties (project/kitting), manufacturing, assembly, work-in-progress (WIP), testing, inspectie en kwaliteitscontrole, verpakking, palletiseren en marshalling (outbound – shipping). In magazijnprocessen werken AGV’s bij en tussen inbound, re-pack, rack storage, block storage, AS/RS storage, orderpicking, packaging, palletizing en outbound. Ze optimaliseren materiaalstromen en verbeteren de efficiëntie van operationele processen.
Robot navigatie kan onderverdeeld worden in Lokalisering, Path planning, Mapping en Motion Control. Drie cruciale problemen moeten worden overwogen bij het oplossen van het robotnavigatieprobleem: efficiëntie, veiligheid en nauwkeurigheid. Efficiëntie vereist dat het algoritme de robot in staat stelt om de kortste afstand in de kortst mogelijke tijd af te leggen, zonder onnodige stappen of herhaaldelijk stoppen en draaien, wat tijd en energie verspilt. Veiligheid en nauwkeurigheid zijn afhankelijk van het vinden van een pad dat de robot veilig leidt zonder botsingen te veroorzaken, terwijl het dicht bij de gewenste route blijft. AGV-navigatie (Autonomous Mobile Robots ) draait om vier kernvragen: Waar ga ik naartoe (Lokalisering)?; (Waar had ik naartoe moeten gaan/ Wat is de beste manier om daar te komen (Pathplanning)?; Waar was ik/ wat moet ik onthouden (Mapping)?; Hoe kan ik mij verplaatsen (Motion Control)? navigatie- en lokalisatietechnologie zijn veelal gebaseerd op 2 technologieën: L-SLAM en V-SLAM.