Soorten AGV’s – Welk type automatisch geleid voertuig past bij jouw bedrijf? dagingen van intern transport
Ben je op zoek naar een Automatische Geleid Voertuig om je productiviteit te verhogen, de materiaalstroom te optimaliseren en operationele kosten te verlagen? Dan heb je keuze uit veel type voertuigen en veel integratoren. Zodra je werkt aan een businesscase of in gesprek bent met een integrator, komt de keuze voor het juiste type voertuig al snel op tafel. Laat je daarbij niet verleiden tot de aanschaf van een Automatische Geleid Voertuig dat niet goed past bij je layout.

Automatisch Geleid Voertuig gebaseerd op voertuig vorm
Vorkliftheftruck AGV
Gebruik je een Vorkliftheftruck, dan kun je materialen zowel horizontaal als verticaal verplaatsen — van vloer tot vloer of naar een bepaalde hoogte. De liftmast is elektrisch of hydraulisch aangedreven en heeft meestal twee vorken. Let op: de vorkarmen zitten aan de achterkant, dus de AGV ‘voorkant’ is niet waar je de vorken ziet.
Je past deze dit type Automatisch Geleid Voertuig toe voor simpele, herhalende ritten tussen twee punten of voor complexere routes met meerdere locaties en buffers. Dit Automatisch Geleid Voertuig past bij ladingdragers zoals EURO-pallets, blokpallets, gitterboxen, IBC’s en rolcontainers. Veel toegepaste Automatisch Geleid Voertuig types:
- Counter Balance AGV +++
- Fork-over-Leg AGV +++
- Reachtruck AGV +
- Straddle-Leg AGV +
- Very Narrow Aisle (VNA) AGV +
(+++ veel toegepast | + minder toegepast)

Binnen de AGV Types is er een duidelijk verschil tussen de Purpose-built AGV en de vorkheftruck met AGV-kit. De markt biedt daarnaast ruimte om extra componenten toe te voegen, zoals een ander type batterij (bijvoorbeeld lithium-ion), verstelbare vorken voor meer functionele inzetbaarheid, of vision-sensoren voor verhoogde veiligheid.
Hulp nodig met robotisering?
De stap naar robotisering kan overweldigend zijn, daarom sta ik klaar om jou te helpen!

Liftheftruck AGV
Een Liftheftruck zet je in voor horizontaal en beperkt verticaal transport in assemblage-, productie- of magazijnomgevingen. Het verschil met een Vorkliftheftruck zit in de handling: de traditionele mast en vorken zijn vervangen door een techniek die is afgestemd op de specifieke ladingdrager.
Kies je voor een centrale vork of platform? Dan kun je eenvoudig kleinere rollende dragers zoals dolly’s, rolly’s of rolcontainersverplaatsen. De vork of schaarlift past met voldoende speling tussen de wielen. Werk je met EURO-pallets? Dan is een schaarlift AGV geschikt, al is de hefhoogte beperkt. Veel toegepaste Automatisch Geleid Voertuig types:
- Vork-Lifter +++
- Platform AGV ++
- Schaar-lift AGV ++
(+++ veel toegepast | + minder toegepast)

Outdoor AGV – Buiten AGV
Een Outdoor Automatische Geleid Voertuig is gemaakt om te presteren in weer en wind – van mist tot sneeuw. Buiten is tevens het verkeer dynamischer dan binnen. Daarom houd je rekening met stoplichten, wegmarkeringen en pas je Systematische Lay-out Planning toe. Dat voorkomt kostbare herinrichtingen en zorgt voor een veilig, doordacht efficiënt AGV-systeem
Binnen raken collega’s snel gewend aan een Automatische Geleid Voertuig, maar buiten heb je te maken met vrachtwagens en andere externe partijen. Een Outdoor Voertuig rijdt bijvoorbeeld tussen fabriekshallen of bij laad- en loszones in havens. Veel toegepaste Automatisch Geleid Voertuig types:
- Counter Balance AGV +
- Tugger Train AGV +
- Special Closed AGV ++
- Special Truck AGV +++
(+++ veel toegepast | + minder toegepast)
Tugger Train AGV
Met een Tugger Train voertuig trek je meerdere aanhangwagens tegelijk. Het laden, lossen en koppelen gebeurt meestal handmatig, soms semiautomatisch. De trek- en koppelingssystemen zijn ontworpen om ontkoppeling tijdens het rijden te voorkomen.
Je laadt dit type Automatische Geleid Voertuig met volle bakken in een supermarkt of magazijn en vervoert ze naar vaste afzetpunten langs de productielijn. Zo voorzie je werkplekken regelmatig en Just-In-Time van onderdelen, afgestemd op de Takttijd van je productie.
Dit proces staat bekend als een milk-run: je rijdt een vaste route en levert op het juiste moment de juiste lading.
Vragen of twijfels?
Een goede match tussen je AGV businesscase en materiaalstroom helpt je de juiste intralogistieke keuze maken. Twijfel je welk proces of welke ladingdrager het best past bij jouw situatie? Geen zorgen – je kunt je vraag eenvoudig en gratis stellen via deze snelle pagina: Stel je vraag!
Underride AGV
Met een Underride voertuig pak je ladingen alleen op vanaf een stand of cantilever, niet van de grond. Dit type Automatische Geleid Voertuig wordt uitgerust met een rollenbaan, liftdek of schaarlift, en is geschikt voor ladingdragers zoals pallets, dozen, karren, rolcontainers, dolly’s en rolly’s.
Het Automatische Geleid Voertuig rijdt onder de lading en activeert dan een hef- of klemsysteem om die op te nemen. De lading rust vervolgens bovenop het Automatische Geleid Voertuig. Dankzij de compacte vorm blijft de footprint klein. De meeste modellen draaien om hun as via differentieelaandrijving; sommige zijn zelfs volledig omnidirectioneel.
Je gebruikt dit type Automatische Geleid Voertuig voor eenvoudige pick-en-drop transport, marshalling of orderpicking in Goods-to-Person– of Person-to-Goods-processen. Bij ladingdragers met uitstekende poten kunnen dode hoeken in het veiligheidssysteem ontstaan. Dit Automatische Geleid Voertuig heet soms ook Platform AGV of Tunnel AGV of Turtle AGV.

Automatisch Geleid Voertuig gebaseerd op intralogistiek proces
Truck Loading AGV
Truck loading AGV’s winnen terrein in de intralogistiek en hebben geen vaste navigatie hulpmiddelen zoals reflectoren nodig in de trailer. Ze laden en lossen trailers autonoom, met een gemiddelde lostijd van zo’n 50 minuten. Vraag je je af of dit nog een Automatische Geleid Voertuig is, of eerder een AMR? Door de variabele trailerinrichting gebruiken ze camera’s en LiDAR-sensoren, gecombineerd met AI en machine learning. Zo interpreteert een Automatische Geleid Voertuig de omgeving in realtime en plant zo veilig en efficiënt de route in de trailer.
Unit Load AGV
Een Unit load voertuig verplaatst één of meerdere ladingen tegelijk, zoals bakken, dozen of rollen. De lading ligt vaak bovenop of in het voertuig, dat verschillende load handling systemen kan hebben, zoals transportbanden of shuttles. Je vindt ze als Automatische Geleid Voertuig of AMR.
Ze verplaatsen goederen tussen productie-, assemblage- en opslaggebieden. In tegenstelling tot een Underride Automatische Geleid Voertuig tillen ze de lading niet van de vloer met poten, maar gebruiken ze automatische overdracht op vaste hoogte. De termen Unit Load en Underride Automatische Geleid Voertuig worden soms door elkaar gehaald. Het verschil is dat een Underride AGV onder de ladingdrager rijdt om deze te handelen, terwijl een unit load AGV dit niet doet.

Orderpicking AGV/AMR
Bij orderpicken zijn er twee bekende benaderingen: Goods-to-Person (G2P) en Person-to-Goods (P2G). Bij G2P haalt een AGV vaak een pallet uit het magazijn en brengt die naar een pick-station of transportbaan. Dit kan met vorkheftruck-AGV’s, Underride-AGV’s of speciale types.
Bij Person-to-Goods (P2G) ondersteunt de AGV de orderpicker door mee te rijden of voorop te gaan, als leidend of volgend voertuig. Wil je flexibeler order picken? Dan gebruik je compacte AMR’s die vaste voorraadbakken tussen pickzones en orderpickers vervoeren. Ze stoppen bij een pickzone, wachten tot de orderpicker een product in de bak legt, en rijden dan zelfstandig verder. Na het verzamelen brengen ze de goederen naar het verpakkings- of consolidatiegebied.
Assemblage AGV
Een Assemblage AGV is bijna altijd een maatwerk Automatische Geleid Voertuig voor transport van goederen binnen assemblageprocessen. De navigatie is eenvoudiger maar preciezer dan bij andere toepassingen. Het voertuig rijdt langzaam, afgestemd op de Takttijd van het proces.
De technologie is aangepast aan het product, de assemblagestations en de ergonomie van de medewerkers. Tijdens het transport monteer je stap voor stap onderdelen op het voertuig. Het eindproduct voer je meestal af met een kraan of een articulated robot.
Conclusie: Welk type AGV past bij jouw bedrijf?
Voor elke lading, ladingdrager en intralogistiek proces is er een Automatische Geleid Voertuig. Vorkheftrucktypes komen het meest voor, doordat EURO- en blockpallets veelvuldig worden gebruikt in fabrieken, magazijnen. De keuze tussen een Vorkliftheftruck AGV, Liftheftruck AGV of Underride AGV kan lastig zijn. Daarom raad ik je Systematische Lay-out Planning aan. Dit voorkomt een verkeerde AGV-keuze en zorgt voor een veilig, doordacht en efficiënt AGV-systeem. Dankzij kleinere elektronica en batterijen zijn Automatische Geleide Voertuigen de laatste jaren compacter geworden, waardoor ze nu ook geschikt zijn voor rollies, dollies en rolcontainers.
Heb je vragen na het lezen van dit artikel?
Welke intralogistieke processen vinden er plaats? En welke ladingdrager(s) zijn er op de afdelingen? Twijfel je over de juiste AGV/AMR of integrator? Geen probleem — Stel gratis je vraag via mijn speciale webpagina: Stel je vraag hier!
Copyright © 2025; Patrick Verkerk, RoboTobor